Jak przebiega proces
diagnozy logopedycznej?
Podczas pierwszej wizyty zwykle odbywa się diagnoza, w czasie której określam zaburzenie, lub wadę wymowy oraz przyczynę powstawania.
Jak przebiega proces
diagnozy logopedycznej?
Podczas pierwszej wizyty zwykle odbywa się diagnoza, w czasie której określam zaburzenie, lub wadę wymowy oraz przyczynę powstawania.
1
Wywiad początkowy
Diagnozę rozpoczynam od wywiadu. Jeśli pacjentem jest dziecko wywiad przeprowadzam głównie z rodzicem. Podczas wywiadu zdobywam cenną wiedzę na temat przebiegu ciąży, porodu, karmienia oraz długości ssania smoczka. Pytam także o ogólne funkcjonowanie dziecka w środowisku domowym, szkolnym lub przedszkolnym, a także o ewentualny kontaktu dziecka z technologią cyfrową oraz stan zdrowia np. alergie.
2
Obserwacja
Podczas pierwszego spotkania prowadzę również dokładną obserwację dziecka. Zwracam szczególną uwagę na mowę spontaniczną, artykulację, zasób słownictwa, oraz umiejętność zadawania pytań.
3
Lateralizacja
Określam lateralizację oraz kontroluje chwyt pisarski. Sprawdzam dominującą rękę, nogę, oko oraz ucho.
4
Badanie słuchu fonemowego
Na tym etapie kontroluje umiejętność rozróżniania głosek podobnie brzmiących.
5
Badanie
sprawności narządów artykulacyjnych
Sprawdzam i określam stan wędzideł (wargowych i podjęzykowego). Oceniam ruchomość języka, migdałki gardłowe, podniebienie, uzębienie oraz zgryz. Zwracam także szczególną uwagę na tor oddechowy.
6
Ocena jakości mowy
Na tym etapie zwracam szczególną uwagę na nieprawidłowo realizowane głoski - poprzez powtarzanie określonych wyrazów i nazywanie obrazków. Weryfikuje mowę bierną i czynną.
O wnioskach z procesu diagnostycznego informuję rodzica, lub pełnoletniego pacjenta. Opisuje oraz objaśniam zaobserwowane zjawiska.


Wyniki procesu diagnostycznego pozwalają na rozpoczęcie planowania indywidualnej terapii logopedycznej. Plan terapii, metody i techniki dostosowuję do wieku, potrzeb oraz możliwości pacjenta. Terapię staram się prowadzić w formie atrakcyjnej zabawy szczególnie w przypadku moich najmłodszych pacjentów. W swojej pracy wykorzystuję liczne pomoce logopedyczne i dydaktyczne, w tym własnego autorstwa.
Aby wyniki i rezultaty terapii
logopedycznej były jak najszybsze
ważna jest systematyczna praca i wykonywanie zaleconych ćwiczeń w zaciszu domowym.